Deelfiets moet de outletshopper verleiden

Hoe maak je Roermond een aantrekkelijk fietsstad en hoe verleid je bezoekers aan het Designers Outlet Center Roermond om na het shoppen ook eens de omgeving te verkennen. Roermond heeft namelijk genoeg te bieden. De deelfietsen van Duurzaam Verbinden moeten daarvoor de oplossing zijn.

Het is eigenlijk zonde dat veel bezoekers aan het Designers Outlet Center de rest van de stad en omgeving niet bezoeken, dachten ze bij Decisio. “Roermond heeft genoeg te bieden: kastelen, natuur, de oude vestingstad natuurlijk”, legt Suzanne Steegman van Decisio uit. Maar veel bezoekers parkeren hun auto bij het Designers Outlet Center, gaan daar winkelen en blijven daar. Om die toch te verleiden, bedacht Decisio een combinatie met deelfietsen en een toeristische route door de stad.

“Dit hebben we echt voor Roermond bedacht. Naar aanleiding van de Challenge hebben we een brainstorm gehouden en zijn we met dit idee gekomen”, zegt Steegman. De bedoeling is dat er op het terrein van het Designers Outlet Center een aantal deelfietsen komt die je contactloos met PIN of creditcard kan betalen. Het slimme slot gaat vervolgens automatisch open. Daaraan gekoppeld is een aantal fietsroutes, bijvoorbeeld op thema. “Maar je kunt fiets en routes natuurlijk ook prima los van elkaar gebruiken”, legt Steegman uit. De fiets moet je in principe overal neer kunnen zetten, in tegenstelling tot bijvoorbeeld de OV-fiets die je verplicht weer moet inleveren bij het station.

Steegman en haar collega’s kijken uit naar de Boostcamp op 18 mei. “We zijn erg bezig met Mobility as a Service”, zegt Steegman, “We hopen dat we op de Boostcamp een aantal van goede ideeën op dat gebied bij elkaar kunnen brengen. Hopelijk leidt dat tot een vervolg, ongeacht de winnaar. We gaan voor de winst, maar er zitten meerdere goede inzendingen tussen.”

Deelfiets moet de outletshopper verleiden